Ben jij klant bij een online marketingbureau? Of wil je online marketing uitbesteden, maar wil je eerst weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat op een online marketingbureau? Wij hebben het voor je uitgezocht! In deze blog gaan we wat dieper in op waar je geld naartoe gaat binnen een online marketingbedrijf. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Lees dan hier meer over dit onderwerp.

De afweging

Je begint met de vragen: wat kan/wil ik zelf doen en wat gaan we uitbesteden? Als je bedrijf een marketingafdeling is dan kun je het beste daar beginnen. Waar zitten je sterktes en zwaktes? Als je marketingafdeling bijvoorbeeld heel sterk is in Facebookadvertenties maar wat minder goed in SEO, dan ga je natuurlijk seo laten doen door een online marketingbureau. In principe kun je alles zelf doen als je zou willen, maar vooral in een kleinschalige marketingafdeling komt de werkdruk (te)hoog te liggen en hebben ze niet altijd beschikbaarheid over de juiste programma’s.

Waar wordt je geld aan uitgegeven?

Bij een marketingbureau spreek je een aantal uren per maand af. Die uren gaan ze verdelen over de opdrachten die jij hebt gegeven. Hoe meer uren hoe meer ze voor je kunnen betekenen, maar uren afnemen bij een online marketingbureau is vaak niet goedkoop. Waar gaan die uren allemaal naartoe? De uren kunnen toe gaan naar het optimaliseren van bestaande campagnes, of het opzetten van nieuwe. Vaak krijg je bij de factuur een overzicht hoe de uren precies verdeeld zijn.
Wanneer je diensten afneemt in verschillende disciplines is het voor een marketingbureau ook belangrijk dat de verschillende campagnes goed op elkaar aansluiten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een Instagram campagne laat doen, maar ook in de zoekmachine aan het adverteren bent. Het marketingbureau moet dan in de verschillende divisies goed overleg plegen zodat de advertenties goed op elkaar aansluiten.

Samenwerken met je eigen afdeling

Als je 1 of 2 factoren uitbesteed en de rest door je eigen afdeling laat doen dan is het belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt zodat je elkaar niet gaat tegenwerken. Het is daarom belangrijk goed te communiceren wat je graag zelf wilt blijven doen, en wat je wil laten opnemen in de uren. Het zou zonde van je geld zijn als dingen dubbel gebeuren of juist helemaal niet. Als je SEO uitbesteed kun je bijvoorbeeld aangeven zelf de blogs, teksten en foto’s aan te leveren. Dit scheelt je dan uiteindelijk ook weer in de uren.