Woon jij in Nederland en wil jij je eigen webshop opzetten? Of heb je er al een, en wil je uitbreiden? Dan heb ik een gouden tip voor jou; e-commerce marketing. Wat is dit? Dat zal ik je nu uitleggen.
E-commerce staat voor Electronic Commerce, wat in grote lijnen elektronisch zakendoen betekent.
De transacties en commercie neemt online plaats. Dit is natuurlijk aan te raden bij een winkel zoals een webshop, dat voornamelijk op het internet bestaat.

Het begin.

Een vriendin van mij begon een aantal jaar terug een webshop in accessoires. Ze had een hobby voor fotografie en was door een blessure een tijdje afgekeurd om te werken. Van de hele dag thuis zitten werd ze ongelukkig en onrustig, dus bedacht ze een plan. Ze zou goedkoop accessoires uit landen zoals China bestellen, en die in Nederland voor een kleine prijs doorverkopen. Ze kocht oorbellen, armbandjes en kettinkjes in gros, en dus voor een kleinere prijs. Deze werden allemaal naar haar opgestuurd in dozen.
Hier fotografeerde ze dan vriendinnen of modellen mee, en zette die foto op haar website. Als iemand op de site kwam en een bestelling deed, kreeg ze een email binnen. Dan pakte ze de bestelling in in een doosje, en verzond ze die met de post binnen Nederland. Top!

Opvallen.

Helaas duurde het heel lang voor haar website opviel. Zomaar zelf knullig een website in elkaar bouwen is natuurlijk ook niet heel professioneel, maar je moet ergens beginnen. Maar niemand anders weet dat jij een website hebt, hoe die heet, wat je verkoopt en waar je die kan vinden. Wie is je doelgroep, wat wil je bereiken? Dat zijn van die vragen waar je niet zo snel antwoord op hebt als je net begint als amateur. Langzaamaan kreeg haar website een beetje bekijks, maar het begon pas te lopen toen ze een account startte op social media, zoals Instagram en Facebook. Na een aantal maanden foto’s posten en korting weggeven, zag ze haar volgers en bestellingen groeien. Het duurde máánden voor ze er echt winst mee maakte. Toen ze winst begon te maken, heeft ze producten toegevoegd aan haar lijn, zoals ringen, enkelbandjes en diadeemen. Hoe meer succes, hoe meer geld, hoe meer geld, hoe meer je kan uitbreiden of reclame kan maken. Maar je moet wel goed weten hoe je dat moest investeren.

Het kan sneller!

 

Met een extern bedrijf gespecialiseerd in e-commerce, hoef je je geen zorgen meer te maken. Zij doen de e-commerce marketing en helpen jou met je doelgroep en hoe je deze kan bereiken. Het had mijn vriendin máánden tijd en veel geld gescheeld, als ze dit vanaf het begin had geweten. En daarom vertel ik het nu aan jullie. Succes!